Palffy Consulting

HR och personal

Nyheter och viktiga regler som hjälper dig i vardagen


Semester

Semesteråret (1 april – 31 mars) närmar sig sitt slut för bolag som tillämpar semesterlagen och semesterledighet ska tas ut innan den sista mars. För bolag som tillämpar sammanfallande semesterår pågår just nu beräkningar för fullt för semesterperioden som slutat sista december.

Oavsett vilket semesteravtal ert bolag tillämpar är det bra som arbetsgivare att kontrollera era medarbetares semesterdagar och att de har blivit uttagna enligt plan.

Ibland kan det kan det ske händelser under semestern för den anställda som påverkar antalet uttagna semesterdagar. Exempelvis kan medarbetare blir sjuka under sin ledighet och tar därför inte ut den semester som schemalagts. Om era medarbetare inte tar ut sina semesterdagar eller om ni som arbetsgivare inte följer semesterlagen eller era eventuella kollektivavtal, riskerar ni i förlängningen vite och det kan bli dyrt.

Dessutom är semesterskulden en stor kostnad för er som arbetsgivare. Huvudsakligen är det under sommarperioden som ni har möjlighet att aktivt verka för att sänka denna, men det kan hända att anställda inte kunnat ta ut semester under sommar eller väljer ta ut semester senare under året. Därför kan det vara viktigt att se över semesterskulden och aktuellt semestersaldo i god tid innan semesterårsskifte. 

Semesterlagen om ledighet

Enligt semesterlagen har man som anställd rätt till 25 dagars ledighet och dessa dagar ska den anställda ha möjlighet att ta ut under fyra sammanhängande veckor under perioden 1 juni-31 augusti. Semesterplaneringen bör ske i samråd med era medarbetare men skulle man inte komma överens är det alltid arbetsgivaren som har beslutsrätt. 

Det är ni som arbetsgivare som är skyldig att se till att era medarbetare tar ut minst 20 semesterdagar per semesterår. Om medarbetaren fortfarande har semesterdagar kvar efter att ha tagit ut sina 20 dagar, har denne rätt att spara de kvarvarande dagarna till efterföljande år. Dagarna kan sedan sparas i maximalt fem år innan de måste betalas ut.

 Det finns dock en begränsning i denna regel; det är inte tillåtet för en medarbetare att spara semesterdagar under ett år där denne tar ut sparade semesterdagar, vilket innebär att medarbetaren behöver ta ut alla årets betalda semesterdagar innan de sparade dagarna kan börja användas. Kom ihåg att kravet att ta ut minst 20 dagar enbart gäller betalda dagar, ej obetalda eller förskottssemesterdagar. 

Kan man betala ut ej uttagna semesterdagar?

Det finns ofta någon medarbetare som inte vill eller tycker sig kunna ta ut sina 20 semesterdagar under året. Här är dock lagen väldigt tydlig: semester är till för vila och återhämtning och kan inte ersättas med pengar. 

Det finns dock några undantag:  om en medarbetare varit sjuk under hela året och inte kunnat lägga ut sin semester, om en medarbetare avslutar sin anställning och har semesterdagar innestående eller sparat, eller vid en tidsbegränsad anställning som pågår mindre än 3 månader.

Även om semesterlagen ligger till grund för hur semestern ska regleras så kan man som arbetsgivare i vissa avseenden avtala om andra villkor till enskilda medarbetare eller vara ansluten till ett kollektivavtal som har andra överenskommelser. Kom ihåg att det alltid handlar om att ge bättre villkor än lagen – det går inte att försämra det som lagen står för.


    Ny pensionsålder innebär även en justering av skatteregler

Pensionsmyndigheten har gått ut med att pensionsåldern för när man tidigast kan ta ut allmän pension höjs från 62 till 63 år (personer födda 1961 eller senare) detta gäller från den 1 januari 2023.

Pensionsåldern för när man tidigast kan få garantipension, inkomstpensionstillägg, bostadstillägg och äldreförsörjningsstöd höjs från 65 till 66 år (personer födda 1958 eller senare). Det är upp till var och en när man vill ta ut allmän pension men det finns en tidigaste ålder, vilket är den åldern som nu justeras.

Detta beslut gör att vissa skatteregler ändras som en anpassning till de nya åldersgränserna.

Det förhöjda grundavdraget på pension höjas till en ålder på 67 år från 66 år.

 Resultatet av detta blir att de som är födda från 1957 får ta del av det lägre skatteavdraget det år som de fyller 67 år, vilket alltså blir år 2024.

Pensionsålder som gäller för år 2023:

Årskull 1956 fyller 65 år i 2021 och det ger alternativ pensionsålder:  67 år 8 månader

Årskull 1957 fyller 65 år i 2022 och det ger alternativ pensionsålder:   67 år 9 månader

Årskull 1958 fyller 65 år i 2023 och det ger alternativ pensionsålder:  67 år 10 månader

Årskull 1959 fyller 65 år i 2024 och det ger alternativ pensionsålder:  67 år 11 månader


Hur påverkar dessa ändringar mig som arbetsgivare?                             För att du och dina anställda ska känna sig trygga med hantering av pension kan det vara en god idé att sätta sig ner med dessa punkter och frågeställningar: 

  • Påminn gärna dina anställda om att man ansöker om uttag av sina pensionsdelar i god tid, innan man går i pension. Alla medborgare ansöker hos Pensionsmyndigheten för att få sin Allmänna Pension utbetald. Man har säkert tillhört olika kollektivavtal genom olika anställningar och har därmed olika förvaltare av sina tjänstepensioner. Det kan till exempel vara hos Collectum, Fora, KPA eller någon annan pensionsförvaltare. Då ansöker man hos dem.

  • Har du medarbetare som närmar sig 66 år? Har ni haft ett samtal om hur yrkeslivet ska se ut fortsättningsvis för medarbetaren? Den anställde har rätt att kvarstå i tjänst fram till den fyller 69 år. 

  • Om önskan finns från medarbetaren att gå ner i tid - finns det en ersättningsplan?

  • Har företaget en policy om fortsatt inbetalning av tjänstepension efter fyllda 65 eller 66 år? I de flesta kollektivavtal finns en övre gräns för vid vilken ålder arbetsgivaren slutar betala tjänstepension. Hur ser det ut hos er och vill ni fortsätta betala om arbetstagaren står kvar i tjänst? Hur administrerar ni denna överenskommelse i så fall?

  • Jobbskatteavdraget justeras via skattetabellen och gäller enbart den anställde.

  • Många arbetsgivare har pensionsålder specificerad i sin policy. Vill du ha hjälp att se över hur du informerar dina anställda både kring detta och annat i policyn, hjälper vi dig.


Den 1 januari 2023 gäller nya villkor som avser den allmänna pensionen. Beslutet om dessa förändringar som tagits av Riksdagen har sin grund i en överenskommelse gjord av pensionsgruppen i december 2017. Förändringarna innebär att justeringar av tjänstepensionen blivit aktuellt i vissa avtal. 

Vissa av förändringarna i den allmänna pensionen kan medföra att du som arbetsgivare behöver vidta åtgärder, men det finns även förändringar som endast berör den anställde. Vilka förändringar och justeringar som man måste se över, beror på vilket kollektivavtal man berörs av.

Vilka avtal berörs av de nya reglerna?

Hur ni som arbetsgivare berörs beror på vilka avtal som ni omfattas av. De avtal där någon form av åtgärd krävs är:

  • Industrins och Handelns Tilläggspension (ITP1 och ITP2)

  • Bankernas Tjänstepension (BTP1 och BTP2)

  • Kommuner och Regioners pensionsavtal (KAP-KL, AKAP-KL, AKAP-KR

  • och SAP-R)

  • Avtalspension SAF LO för privatanställda arbetare 

 

1.) ITP - Industrins och Handelns Tilläggspension

ITP finns i två delar - ITP1 och ITP2.     

ITP1 gäller i huvudsak för dem som är födda 1979 och senare och är helt premiebaserad - 4,5% upp till 7,5 inkomstbasbelopp (2023 är 1 IBB = 74 300 kr) och över det 30% upp till taket som är 30 IBB. (Även tjänstemän födda före 1979 kan omfattas av detta avtal men då är det på grund utav förutsättningar som arbetsgivaren ansvarar för.)

ITP2 gäller för de som är födda 1978 och tidigare och de har vad som kallas för en förmånsbestämd ålderspension. Det innebär att pensionen är i förväg bestämd till en procentsats på deras lön. Man tjänar in tjänstepension tom man fyller 65 år. Uträkningen ägs av Alecta som även förvaltar denna pension. 

Nyheter och förändringar i ITP1:

  • Den övre åldersgränsen för intjänandet har höjts från 65 till 66 år från och med 2023-01-01.                                                                                                           

  • Inkomsttak på intjänandet har införts och är nu max 30 IBB. Belopp över den gränsen är inte tjänstepensionsgrundande.  

Nyheter och förändringar i ITP2

  • Åldersgränsen vid ändras vid sjukpension. Vid långvarig sjukdom höjs åldersgränsen till 66 år för möjlighet till denna. Detta gäller för de sjukfall som inträffar efter 2023-01-01. Sjukdom som uppstod före detta datum faller under den gamla regeln vid 65 år.

Åtgärd för arbetsgivare:

Följande är inte nytt, så se det gärna som en påminnelse för åtgärd från arbetsgivarens sida. Om du som arbetsgivare har anställda som tillhör ITP 2 och vill fortsätta arbeta efter fyllda 65 år, kan de fortsatt erbjudas intjänande av tjänstepension.  Antingen behövs det ett avtal eller överenskommelse mellan arbetsgivaren och den anställde som erbjuds tjänstepension vid fortsatt arbete efter fyllda 65 år, eller så ska det finnas en skrivelse i er pensions - eller personalpolicy att ni erbjuder samtliga anställda detta som vill fortsätta arbeta efter fyllda 65 år. 

Detsamma gäller för medarbetare inom ITP1 men där är det 66 år som är den övre gränsen. Om den anställde ska fortsätta att tjäna in tjänstepension måste detta meddelas den som hanterar lönen.

När du som arbetsgivare har som önskemål att erbjuda dina anställda en extra förmån ska detta alltid dokumenteras så att det är tydligt för alla hur man har tänkt vid ett givet tillfälle.

 

2.) BTP - Bankernas Tjänstepension

BTP finns i två delar - BTP1 och BTP2 och omfattar dem som är anställda inom bank och finans. 

BTP1 gäller för de som är anställda från och med 1 februari 2013. BTP1 är helt premiebaserad (4,5% upp till 7,5 IBB och över det 32% upp till taket som är 30 IBB). 

BTP2 gäller för de som är anställda före den 1 februari 2013. BTP2 är förmånsbaserad. Det innebär att pensionen i förväg är bestämd till en procentsats på din lön.

Nyheter och förändringar i BTP1:

  • Semestertillägget växlas bort mot en högre avsättning i tjänstepensionen (s.k. semesterväxling). Från och med den 1 januari 2023 avsätts det med 32%  (tidigare  30%) till tjänstepensionen.

Nyheter och förändringar i BTP2:

  • Semestertillägget växlas bort mot en högre avsättning i tjänstepensionen ( s.k semesterväxling). Från och med den 1 januari 2023, avsätts 4% (tidigare 2%) till tjänstepensionsdelen benämnd BTPK. Undantaget födda 1966 eller tidigare. De omfattas av den gamla regeln.

Åtgärd för arbetsgivare:

Informera de anställda om att det har skett en förändring i avtalet som gör att de får förstärkt tjänstepension istället för det tidigare utbetalade semesterlönetillägget om 1,45%.

 

 Fortsättning nästa

Fortsättning 

3.) KAP-KL, AKAP-KL, AKAP-KR och SAP-R - Kommuner och regioners pensionsavtal

Avtalen för kommun och region finns även de i olika delar; KAP-KL, AKAP-KL, AKAP-KR och SAP-R. AKAP-KR är en ny avtalsdel i kommuners och regioners tjänstepensionsutbud och trädde i kraft den 1 januari 2023. “L” har bytts ut mot “R” i namnet eftersom landsting numera är region.

Om KAP-KL

KAP-KL är både premie och förmånsbaserad och gäller för dem som:

  • före 2023 fått nedsatt arbetsförmåga i anställningen och beviljats sjuk- eller aktivitetsersättning eller livränta med minst 50 procent 

  • före 2023 påbörjat uttag av förmånsbestämd ålderspension 

  • beviljats särskild avtalspension senast 31 december 2022 

  • har ett pågående intjänande av förmånsbestämd ålderspension enligt KAP-KL och som valt att fortsätta omfattas av KAP-KL.

Nyheter och förändringar i KAP-KL - gäller för anställda född 1957 eller tidigare: 

Vissa anställda kan komma att bli erbjudna att byta avtal till AKAP-KR. Om det däremot inte skulle bli fördelaktigt med ett byte för den anställda, kommer de inte att få ett sådant erbjudande.

Åtgärd för arbetsgivare: 

Informera gärna om denna förändring till dem som får ett erbjudande om övergång till avtalet som är nytt från den 1 januari 2023, AKAP-KR. Se nedan för en beskrivning av vad AKAP-KR innebär.

Om SAP-R

SAP-R är ett kommunalt avtal som är gällande för anställda i räddningstjänst.

Nyheter och förändringar i SAP-R

  • För person som blir anställd 2023-01-01 eller senare finns inte längre SAP-R som avtal att tillgå. Som nyanställd får man istället ett tillägg om 2000 kr/månaden under den tid man huvudsakligen tjänstgör i utryckningsstyrka. Beloppet blir en extra avsättning till tjänstepensionen men kan också utgå som lön.

  • Om man har tidigarelagd pensionsålder enligt SAP-R men väljer att stanna kvar i tjänst efter uppnådd avtalad pensionsålder, kommer man istället att få ett förhöjt tillägg till sin tjänstepension om 12%, upp till en maximal ålder av 65 år.

Åtgärd från Arbetsgivaren: 

Informera de anställda om de senaste nyheterna i SAP-R, och följ upp med att ge löpande information kring hur val av tillägget kommer att gå till. 

 

Avtalspension SAF LO för privatanställda arbetare

Avtalspension SAF LO är en tjänstepension som har ett gemensamt upplägg för samtliga anslutna bolag. Det kan finnas specifika skillnader för tillägg i de olika avtalen inom SAF-LO.

4.) Nyheter och förändringar      i SAF LO

  • Lägsta åldern för intjänande ändras till 22 år.

Åtgärd från Arbetsgivaren: 

Informera gärna om denna förändring i er personal - och pensionspolicy och vid rekrytering.

Medarbetarsamtal

Ett medarbetarsamtal ger tillfälle för medarbetare och chef att samtala kring den nuvarande arbetssituationen, sätta mål för att utvecklas i sin yrkesroll.

Låg förankring i organisationen, låg förståelse för varför samtalen ska genomföras, otillräcklig insikt hos ledare, brist på kommunikation, dålig erfarenhet. Allt detta kan vara bidragande faktorer till att medarbetarsamtalen inte leder till ökat engagemang och förbättrade resultat på arbetsplatsen, och ger själva samtalen ett oförtjänt dåligt rykte.

Trots att medarbetarsamtalet enligt denna undersökning inte uppfattas som motivationshöjande, vågar vi dock påstå att det finns enorm potential att utforma och förbättra samtalen så att det blir givande för både ledare och medarbetare. Men hur gör man detta i praktiken? Här är 10 konkreta tips till medarbetare och chefer som ska genomföra medarbetarsamtal. Genom att följa dessa råd kommer samtalet att ge mervärde till både företaget och den enskilda medarbetaren och ledaren.

5 råd till medarbetaren inför samtalet 

  • Reflektera över dina egna mål och vad som gör dig engagerad i vardagen. Vad krävs för att du ska kunna använda dina färdigheter fullt ut och se fram emot att gå till jobbet? Väg detta både mot dina långsiktiga karriärplaner och nuvarande arbetssituation.

  • Vad är företagets strategi och mål? Fundera över vad du kan bidra med som går i linje med detta.

  • Gör en kompetensutvärdering av dig själv. Vad förväntas av dig i ditt jobb? Vilka är dina styrkor och var behöver du fylla på med kunskap?

  • Förbered dig väl på de samtalspunkter som ska gås igenom. Detta bör helst vara ett samtal där du som medarbetare kommer mest till tals. Om du är förberedd ökar sannolikheten att du får fram det som är viktigt för dig.

  • Etablera en bra plattform för hur ni följer upp din utveckling, som innehåller få och konkreta åtgärder med tidsfrister och ansvarsområden. På så sätt blir det tydligt vilka förväntningar som finns samt vilka resurser du behöver för att nå målen.

5 råd till ledaren inför samtalet

  • Bjud in till samtalet i god tid, helst 1-2 veckor i förväg. Skicka ett underlag med frågorna som ska gås igenom tillsammans med mötesbokningen och be dina medarbetare att förbereda sig. På så sätt ger du dina medarbetare möjlighet att tänka igenom vad de vill prata om, och vad som är viktigt för dem, vilka mål de ser är relevanta samt vilken utveckling de önskar. Förbered dig själv på samma sätt för respektive medarbetare.

  • Håll mötet på en neutral och ostörd plats. Sätt av tillräckligt med tid i kalendern för att vara flexibel om mötet skulle dra ut på tiden, samt tid för en uppsummering i efterhand.

  • Det är ledaren som styr samtalet, men det är medarbetaren som ska komma mest till tals. Ledarens uppgift är främst att vara en aktiv lyssnare och ställa frågor. Ställ så många öppna frågor som möjligt.

  • Använd medarbetarsamtalet som en del i att skapa en god feedback-kultur. Om du lyckas skapa en kultur där det är naturligt att ge beröm, kommer det att ge bättre resultat. Det betyder inte att du behöver vänta in medarbetarsamtalen för att få tillfälle att ge beröm. Om du ser något du vill se mer av ger du såklart beröm omedelbart, men ta gärna upp det på nytt vid nästa samtal.

  • Positiv förstärkning är bra, men en vardag där allting ständigt flyter på är en utopi. Det kommer alltid att finnas utrymme för förbättring och de flesta medarbetare vill gärna vara delaktiga i sin egen utveckling. Medarbetarna förtjänar din ärlighet och öppenhet så var tydlig med vad du förväntar dig, informera noggrant och var inte rädd för att ta upp sådant som kan upplevas som jobbigt.

 

 

 

 

 

 




Förklaringar inom personal och HR


Pension
 Pension

Allmän pension är den statliga pension som Pensionsmyndigheten ansvarar över och den kommer från dina inkomster under arbetslivet. Består av inkomstpension, inkomstpensionstillägg, premiepension (PPM) och garantipension.

Premiepension PPM ( 2,5% av pensionsgrundande inkomst) kan varje medborgare välja fritt placering i fonder, vill du inte göra dina val av placeringar, så väljer staten den statliga alternativ i AP7Såfa.

Tjänstepension är den del som arbetsgivare betalar för anställda och bestäms i ett kollektivavtal eller direkt med anställd.

Privat pension är eget sparande

Löneväxling
Löneväxling kan vara ekonomiskt förmånligt för anställda som har en bruttolön som överstiger 7,5 inkomstbasbelopp                                                   (år 2023:  49 967 kr per månad, motsvarande år 2022: 47 748 kr per månad). * Den vars bruttolön efter löneväxling underskrider ovan belopp förlorar bland annat ålderspension i det allmänna pensionssystemet.

Hur hanteras semestertillägg vid löneväxling?

    Att semesterersättning ska beräknas på lönen före avdrag. Att alla lönetillägg såsom jour-, beredskaps- och övertidsersättning ska beräknas på lönen före avdrag. Att arbetsgivaren, om du har ITP2, anmäler dubbla löner (den högre lönen före löneväxlingen och den lägre efter).

Semesterväxling

Att semesterväxla betyder att den anställde byter sitt semestertillägg mot fler lediga dagar eller i vissa branscher mot högre avsättning i tjänstepensionen.

Det innebär direkta lägre lönekostnader för arbetsgivare. 

Du som är en anställd tänk på att den lön som växlas bort sänker den sjuk- och pensionsgrundande inkomsten samt avsättning till tjänstepension, speciellt viktigt är det om du planerar att växla bruttolön till pension.

Om man växlar sitt semestertillägg mot fler lediga dagar innebär det att årslönen minskar. Beroende på hur många semesterdagar man har, hur hög ens månadslön är och hur många procent semestertillägget är, bestämmer hur mycket årslönen minskas vid semesterväxling.